Фізичне виховання дітей з порушенням мовлення має важливе значення, оскільки розвиток рухової сфери тісно пов'язаний із формуванням мовлення, дихання, уваги, пам’яті та емоційного стану.
У роботі з такими дітьми слід враховувати специфіку їхніх потреб і поєднувати фізичні вправи з корекційними методами.
Зміцнення здоров’я та організму (розвиток витривалості, сили, координації).
Розвиток дрібної та загальної моторики (тісно пов’язаної з мовленнєвим розвитком).
Формування правильної постави, дихання та голосоутворення.
Стимулювання мовленнєвої активності через рухові ігри, вправи з мовленнєвим супроводом.
Соціалізація та комунікація через колективні ігри та вправи.
Систематичність і поступовість (вправи від простого до складного).
Комплексність: поєднання фізичних вправ із логопедичними та дихальними.
Індивідуальний підхід з урахуванням стану мовлення та фізичних можливостей.
Ігровий характер занять для підвищення мотивації.
Корекційна спрямованість: вправи підбираються так, щоб впливати і на розвиток мовлення.
Загальнорозвивальні вправи
ходьба, біг, стрибки, лазіння;
вправи для розвитку рівноваги та координації.
Дихальна гімнастика
вправи на розвиток діафрагмального дихання;
ігри з видуванням (мильні бульбашки, паперові кульки, свічка).
Артикуляційно-рухові поєднання
виконання рухів із супроводом простих слів, звуконаслідувань («скачемо – цок-цок», «літаємо – ж-ж-ж»).
Вправи на розвиток дрібної моторики
пальчикова гімнастика, маніпуляції з дрібними предметами;
поєднання рухів пальців із промовлянням коротких віршиків чи ритмів.
Ритміка та логоритміка
рух під музику, танцювальні вправи;
поєднання ритмічних рухів з проговорюванням віршів, чистомовок, скоромовок.
Рухливі ігри з мовленнєвим супроводом
«Злови м’яч і скажи слово»,
«Повтори рух і звук»,
«Вітерець дме – діти біжать».
Поліпшення фізичного стану та витривалості дітей.
Розвиток правильної мовленнєвої та дихальної координації.
Активізація словникового запасу та комунікації під час рухової діяльності.
Підвищення самооцінки й упевненості у спілкуванні з ровесниками.