Фізичне виховання дітей з порушенням мовлення.



      Фізичне виховання дітей з порушенням мовлення має важливе значення, оскільки розвиток рухової сфери тісно пов'язаний із формуванням мовлення, дихання, уваги, пам’яті та емоційного стану.

      У роботі з такими дітьми слід враховувати специфіку їхніх потреб і поєднувати фізичні вправи з корекційними методами.

 Основні завдання фізичного виховання дітей з порушенням мовлення

  1. Зміцнення здоров’я та організму (розвиток витривалості, сили, координації).

  2. Розвиток дрібної та загальної моторики (тісно пов’язаної з мовленнєвим розвитком).

  3. Формування правильної постави, дихання та голосоутворення.

  4. Стимулювання мовленнєвої активності через рухові ігри, вправи з мовленнєвим супроводом.

  5. Соціалізація та комунікація через колективні ігри та вправи.

Принципи організації занять

  • Систематичність і поступовість (вправи від простого до складного).

  • Комплексність: поєднання фізичних вправ із логопедичними та дихальними.

  • Індивідуальний підхід з урахуванням стану мовлення та фізичних можливостей.

  • Ігровий характер занять для підвищення мотивації.

  • Корекційна спрямованість: вправи підбираються так, щоб впливати і на розвиток мовлення.

Основні напрями роботи

  1. Загальнорозвивальні вправи

    • ходьба, біг, стрибки, лазіння;

    • вправи для розвитку рівноваги та координації.

  2. Дихальна гімнастика

    • вправи на розвиток діафрагмального дихання;

    • ігри з видуванням (мильні бульбашки, паперові кульки, свічка).

  3. Артикуляційно-рухові поєднання

    • виконання рухів із супроводом простих слів, звуконаслідувань («скачемо – цок-цок», «літаємо – ж-ж-ж»).

  4. Вправи на розвиток дрібної моторики

    • пальчикова гімнастика, маніпуляції з дрібними предметами;

    • поєднання рухів пальців із промовлянням коротких віршиків чи ритмів.

  5. Ритміка та логоритміка

    • рух під музику, танцювальні вправи;

    • поєднання ритмічних рухів з проговорюванням віршів, чистомовок, скоромовок.

  6. Рухливі ігри з мовленнєвим супроводом

    • «Злови м’яч і скажи слово»,

    • «Повтори рух і звук»,

    • «Вітерець дме – діти біжать».

Очікувані результати

  • Поліпшення фізичного стану та витривалості дітей.

  • Розвиток правильної мовленнєвої та дихальної координації.

  • Активізація словникового запасу та комунікації під час рухової діяльності.

  • Підвищення самооцінки й упевненості у спілкуванні з ровесниками.